Alcohol drinken tijdens het afvallen

jun 21, 2022Beter eten0 Reacties

Je bent al een tijdje fanatiek bezig om af te vallen en fitter te worden…

… en vraagt je af of je tijdens dit traject een borreltje kunt drinken. Veel mensen, inclusief mijzelf, vinden een borrel op zijn tijd wel lekker en dit is dan ook een veelvoorkomende vraag. In deze blog ga ik je uitleggen wat het effect van alcohol is en of je het kunt combineren met een fitte lifestyle.

Wat gebeurt er als je alcohol drinkt?

Alcohol heeft verschillende effecten op je lichaam. Uitdroging is misschien wel het effect wat je het meeste zult merken, want dit zorgt voor de kater die je de dag erna hebt.

Wanneer je alcohol drinkt verlaagt dit je testosteron. Waarschijnlijk weet je wel dat testosteron belangrijk is voor spiergroei, herstel & kracht. Alcohol zorgt ervoor dat meer van je testosteron in oestrogeen wordt omgezet. 24 uur na je laatste drankje zullen deze waardes weer normaal zijn, dus je zult hier vooral de dag na je drankjes last van hebben.

Verder zijn het in principe lege calorieën die je binnenkrijgt. Dit houdt in dat er geen goede voedingsstoffen in de alcohol zitten. Je krijgt wel calorieën binnen, maar geen nuttige voedingsstoffen. Je lichaam kan dan ook geen energie halen uit deze calorieën.

Calorieën in alcohol:

Om een goed plan te maken is het belangrijk om te weten hoeveel calorieën er in alcohol zitten. Want ja, ook in alcohol zitten calorieën.

N

Eiwitten: 4-4,7 kcal per gram

N

Koolhydraten: 4 kcal per gram

N

Vetten: 9 kcal per gram

N

Alcohol: 7 kcal per gram

Alcohol drinken

“Wanneer er minder energie je lichaam binnenkomt dan dat eruit gaat, dan val je af. Dus het nuttigen van alcohol is mogelijk tijdens het afvallen”!

Het daadwerkelijke effect op jouw progressie

In principe kunnen we dus zeggen dat alcohol slecht voor je is. Het zorgt voor een kater, het heeft een negatief effect op je slaapkwaliteit, het verlaagt je testosteron, het belemmerd spiergroei & het bevat geen voedingsstoffen. Maar hoe uit dit zich op jouw progressie?

Als we puur naar het afvallen kijken hoeft het drinken van alcohol niet te betekenen dat je niet kunt afvallen. Als je die dag nog steeds in een calorietekort zit, zal je uiteindelijk afvallen.

Alcohol blijven drinken, ja of nee?

Zelf ben ik fan van een gebalanceerde levensstijl en mijn mening is dit je alcohol en krachttraining prima met elkaar kunt combineren. Mits je doel niet is om een wedstrijdbodybuilder te worden, want dan zou ik het afraden ? Maar als je dit lees ga ik ervan uit dat dat niet het geval is. Wil je gewoon een goede shape, lekker in je vel zitten en je goed voelen? Dan kan het zeker!

Het probleem met alcohol is namelijk dat het vaak niet alleen bij alcohol blijft. Alcohol gaat vaak gepaard met extra eten. Je zult het vast wel herkennen, na het stappen nog even naar de shoarmatent om je favoriete broodje te halen. Ik ben van mening dat je alcohol zeker kunt combineren met een fitte lifestyle, mits er hierbij rekening wordt gehouden met een aantal dingen en er een goed plan voor is.

Zolang je in een calorietekort blijft is er niet zoveel aan de hand. Als jouw doel dus is om vet te verliezen zal je een plan moeten maken. Als je krachttraining wilt combineren met alcohol en zo nu en dan toch van de kaart wil, is het handig om dit slim aan te pakken.

Tips om het te verwerken in jouw plan

N

Vermijd de vette hap

Vaak gaat alcohol gepaard met een vette hap. Ik zou je aanraden om altijd een keuze te maken. Of je gaat voor de alcohol of je gaat voor een lekkere pizza. Door de alcohol zal je al veel extra calorieën binnen krijgen en als je hier bovenop ook nog extra gaat eten zal je flink wat extra calorieën aan je dagtotaal toevoegen. Maak dus een keuze tussen de vette hap of alcohol.

N

Eet de dag zelf vooral eiwitten

In drank zitten voornamelijk koolhydraten. Een goede tactiek kan dus zijn om deze op de dag zelf als het ware ”op te sparen”. Neem die dag vooral eiwitten zodat je wel verzadigd blijft en je spiermassa op pijl houdt. Dan heb je in de avond heb je dus wat meer speling, omdat je die extra calorieën en koolhydraten over hebt gehouden.

N

Geniet ervan

Naar mijn mening moet je jezelf nooit dingen verbieden. Zoals ik eerder al zei kan je alcohol dus prima combineren met een fitness lifestyle. Het is alleen wel belangrijk om op die momenten bewust te genieten! Geniet op het moment dat je een drankje neemt en voel je vooral niet schuldig ?

N

Drink drankjes laag in calorieën

Als je alcohol gaat drinken moet je weten dat er een groot verschil zit in het aantal calorieën per drankje en dit komt vooral door de koolhydraten/suikers. Zo zitten er in Wodka, Whisky en Tequilla bijvoorbeeld maar 85 calorieën en in een biertje al gauw 100. Als je meerdere drankjes drinkt kan dit dus snel oplopen.

Misschien vind je dit ook leuk

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.