Wim-bericht van de trainer

Leef langer en gezonder met groene thee

Groene thee

Thee is na water het meest gedronken drankje ter wereld.

WAT IS GROENE THEE?

Groene thee wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia Sinesis plant. Van deze plant worden alle soorten thee gemaakt, behalve kruidenthee.

De bladeren worden gedroogd en de mate van oxidatie bepaalt wat voor soort thee het wordt. Voor groene thee worden de bladeren niet geoxideerd. Daarom kleurt het water in je kopje groen bij groene thee en donkerbruin bij ‘normale’, geoxideerde thee.

WAAROM IS GROENE THEE GEZOND?

Oorspronkelijk werd groene thee in Azië gebruikt als medicijn voor het hart, om de spijsvertering te versnellen en om wonden te helen. Ook nu, jaren later, toont onderzoek aan dat groene thee helpt bij het afvallen, het ontgiften van je lichaam en het voorkomen van diverse veelvoorkomende ziekten.

Door voor groene thee te kiezen maak je van jouw alledaagse kopje thee een gezondheidswonder.

Hieronder lees je welke voordelen groene thee heeft.

N

Rijk aan antioxidanten

N

Biedt mogelijk bescherming tegen kanker

N

Verlicht de symptomen van artritis

N

Goed voor je hart en bloedvaten

N

Verkleint de kans op een beroerte

N

Voorkomt gaatjes in je tanden

N

Vertraagt huidveroudering

N

Goed voor je hersenen

N

Verkleint de kans op diabetes type 2

N

Helpt je bij het afvallen

Samenvatting:

Groene thee is een van de minst bewerkte theesoorten en bevat hierdoor veel bioactieve stoffen. Het is goed voor je hersenen, hart en bloedvaten, en vermindert stress en ontstekingen. Ook verkleint groene thee de kans op een beroerte, diabetes en gaatjes in je tanden.

Groene thee

HOE DRINK IK GROENE THEE?

HOEVEEL GROENE THEE PER DAG?

In het geval van groene thee geldt: hoe meer, hoe beter. In een onderzoek naar groene thee werden 2 tot 10 koppen groene thee gedronken. Pas bij 10 koppen werkt groene thee ook cholesterolverlagend, wat niet het geval is bij slechts 4 koppen.

Uit grootschalig onderzoek is gebleken dat mensen die meer dan 5 koppen groene thee per dag drinken het langst leven. Dit effect is sterker bij vrouwen dan bij mannen.

WANNEER KAN JE GROENE THEE DRINKREN?

Alhoewel groene thee cafeïne bevat, is dit slechts een fractie van de hoeveelheid cafeïne in een kop koffie en enkel de helft van de hoeveelheid cafeïne in een kop zwarte thee. Als je niet overgevoelig bent voor cafeïne, kun je groene thee dus ieder moment van de dag drinken.

WAT IS DE BESTE TEMPERATUUR VOOR GROEN THEE?

De gewenste watertemperatuur voor groene thee ligt tussen 60 en 85 graden. Om dit te bereiken kun je gekookt water minimaal 4 minuten laten afkoelen voordat je het bij de bladeren schenkt. Dat komt zowel de smaak als de gezondheidsbevorderende stoffen ten goede.

We raden af om gekookt water (100 graden) meteen bij de theebladeren te voegen. De thee krijgt dan namelijk een bittere smaak en de polyfenolen breken af, waardoor deze hun werk niet meer goed kunnen doen.

ZAKJE, LOSSE THEE OF FRISDRANK?

Vermijd groene thee uit frisdrank, zoals ice tea uit een pak of fles. Het effect van groene thee is vele malen sterker als je een kop thee drinkt gemaakt van losse blaadjes of een kant-en-klaar theezakje. Thee van goede kwaliteit is beter dan de goedkope theesoorten, omdat deze laatstgenoemde veel fluoride kunnen bevatten.

Samenvatting:

Drink dagelijks 5 tot 10 koppen groene thee (bereid met water tussen 60 en 85 graden) om van alle voordelen van groene thee te genieten.

Groene thee

Anderen bekeken ook

0 reacties

Een reactie versturen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.