Bouw het langzaam op

Bouw het langzaam op

Geschreven door vita-jong

Echt!!

Er zijn tal van goede redenen om te gaan hardlopen en niet meer te stoppen!

Maar bouw het langzaam op.

De meest gemaakte fout van beginnende hardlopers:

Te snel te veel willen gaan doen

Wil je blessures voorkomen en het lopen ook na een paar weken nog volhouden, begin dan rustig. Twee keer in de week een korte training, waarvan je de intensiteit langzaam opbouwt, is meer dan voldoende.

Dat ziet er als volgt uit:

Stap 1: gedurende tien minuten om en om een halve minuut hardlopen en een minuut wandelen.

Stap 2: gedurende tien minuten om en om een minuut hardlopen en een minuut wandelen.

Stap 3: gedurende tien minuten om en om een minuut hardlopen en een halve minuut wandelen.

Stap 4: gedurende tien minuten om en om twee minuten hardlopen en een halve minuut wandelen.

Stap 5: drie minuten hardlopen, een minuut wandelen, drie minuten hardlopen, een minuut wandelen, twee minuten hardlopen.

Stap 6: vijf minuten hardlopen, een minuut wandelen, vier minuten hardlopen.

Stap 7 en verder: zonder pauze tien minuten hardlopen.

Daarna de looptijd bijvoorbeeld wekelijks met 10 procent uitbreiden. Pas als je stap 1 onder de knie hebt – geen spierpijn of stijfheid de volgende dag en ook niet de volgende keer dat je loopt – begin je aan de volgende.

Reken erop dat je minstens een half jaar (wanneer je helemaal vanaf “0” begint) training nodig hebt om een half uur zonder pauze te kunnen hardlopen.

Gun je lichaam tussen de trainingen door genoeg tijd om te herstellen: neem het liefst telkens drie dagen rust en loop bijvoorbeeld steeds op woensdag en zondag.

Loop juist in het begin op een ondergrond die je gewrichten niet te zwaar belast, bijvoorbeeld bospaden.

Dit vind je misschien ook leuk….

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.