Wim-bericht van de trainer

Laten we gaan hardlopen! – Cardio-routine voor beginners

Wil je in vorm komen, maar weet je niet waar je moet beginnen? 

Of misschien ben je al een tijdje aan het trainen, maar wil je dingen veranderen of zelfs iets aan je routine toevoegen waarbij je geen zware gewichten hoeft op te tillen?

Hoe het ook zij, een goede cardio routine is een perfecte keuze! 

In deze blogpost geef ik je mijn cardio routine voor beginners om je te helpen je cardiovasculaire conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren door middel van verschillende activiteiten.

Laten we er naar toe gaan!

Wat is cardio?

Je denkt waarschijnlijk dat je weet wat cardio is: rennen op de loopband totdat je je benen niet meer kunt voelen, toch?

Nou, je hebt niet helemaal ongelijk.

Cardio houdt in dat je je hartslag verhoogt en je benen beweegt, maar er komt veel meer bij kijken.

Aërobe cardio is elke activiteit die gedurende een langere periode met een lage tot matige intensiteit wordt uitgevoerd.

Dat betekent activiteiten zoals wandelen, fietsen, zwemmen en, ja, hardlopen.

Cardio is belangrijk omdat het de conditie van jouw hart, longen en de rest van je cardiovasculaire systeem verbetert.

Naast de duidelijke fysieke voordelen, helpt het ook om stress te verminderen en je humeur te verbeteren.

Veel voorkomende cardio-activiteiten

Veel mensen verwarren cardio met hardlopen. Maar de waarheid is dat cardio niet alleen dat is!

Je kunt cardiotraining doen door middel van veel verschillende activiteiten.

Vijf van dergelijke activiteiten zijn wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen en touwtjespringen.

Wandelen is een geweldige activiteit om te doen omdat het weinig impact heeft en je het overal kunt doen. Bovendien kun je erop vooruitgaan door de heuvel op te lopen, trappen op te lopen of zelfs met een rugzak te wandelen!

Hardlopen is een andere geweldige activiteit omdat het een natuurlijke activiteit is die ook kan worden aangepast en een geweldige manier is om je hartslag te verhogen.

Als je echter in een warm klimaat leeft, is zwemmen misschien de beste keuze – het houdt je koel, richt zich op je hele lichaam en heeft ook een minimale impact op je gewrichten.

Je kunt daarentegen ook fietsen, want het is niet alleen een geweldige cardiotraining, maar geeft ook de benen een goede start!

Last but not least, als je niet veel ruimte hebt of niet graag buiten cardio doet, is rope skipping een geweldige optie om de cardiovasculaire conditie en coördinatie te verbeteren.

Routine voor beginners in 3 stappen

Je hoeft geen fitnessfanaat te zijn om van de voordelen van cardiotraining te genieten.

Slechts een paar minuten van hartkloppingen kunnen helpen om je energieniveau te verhogen, je humeur te verbeteren en zelfs een geschikte aanleg voor gewichtsverlies te creëren.

Als cardio echter nieuw voor je is, kan het vooruitzicht om aan een trainingsroutine te beginnen ontmoedigend zijn.

Gelukkig zijn er een paar eenvoudige stappen die zelfs beginners kunnen doen.

Laten we eens kijken naar het proces in 3 stappen!

#1 Begin klein

Heb je ooit een hardloper gezien en bij jezelf gedacht: “Dat zou ik nooit kunnen doen”? Nou, je bent niet de enige.

Voor de meesten van ons kan het idee om zelfs maar een korte afstand te rennen ontmoedigend zijn.

Maar de waarheid is dat iedereen een hardloper kan zijn – je moet gewoon klein beginnen.

Welke cardio-activiteit je ook kiest, de sleutel tot het starten van een succesvolle hardloop routine is het vinden van een tempo dat comfortabel voor je is en beginnen met een afstand waarvan je zeker weet dat je die kunt volbrengen (meet echter de afstand!) naar hardlopen, wil je misschien beginnen met een wandelprogramma en geleidelijk aan opwerken naar hardlopen.

Of, als je al actief bent, kun je beginnen met een minuut of twee te rennen en dan een minuut of twee te lopen.

Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren en een tempo/afstand te vinden die goed voor je voelt.

#2 Vergroot de afstand

Als je in het ritme van een comfortabel tempo en afstand zit, is het tijd om die cijfers op te pompen!

Ga door met het meten van je afstand, van sessie tot sessie, en probeer de afstand elke keer een klein beetje te vergroten, tot het punt waarop je comfortabel een afstand kunt afleggen die 20-25 minuten ononderbroken duurt.

Hoe meer je de afstand vergroot, hoe groter de afstand die je kunt volhouden, en met de tijd wordt het ook gemakkelijker.

Terwijl je de afstand vergroot, houdt je de totale voltooiingstijd bij.

Hier komt stap 3 om de hoek kijken!

# 3 Versla je tijd!

Zodra je de afstand hebt bereikt waar je 20-25 minuten tijd voor nodig hebt, is het tijd om eraan te werken om je tijd te verslaan.

Heb je 3 km hardgelopen in 25 minuten? Schiet de volgende keer 23-24 minuten!

Door dit te doen, zul jij je cardiovasculaire conditie en efficiëntie verder verbeteren.

Dus…

Om samen te vatten, als beginner zou je moeten beginnen met een comfortabel tempo en afstand.

Naarmate je verder komt, vergroot je de afstand en houd je de voltooiingstijd bij.

Als je eenmaal op 20-25 minuten zit, werk je aan het verslaan van je voltooiingstijd, waarna je de afstand weer kunt vergroten.

Wat is je favoriete cardio-activiteit? Laat je opmerking beneden achter!

Anderen bekeken ook

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.