Wim-bericht van de trainer

Redenen om te gaan hardlopen

Van hardlopen word je fit – en meer dan dat. Denk dan maar aan onderstaande voordelen.

N

Hardlopen houdt je hart gezond

Een training is voldoende om gedurende twaalf tot zestien uur je bloeddruk te verlagen, je niveau van goede cholesterol (HDL) te verhogen en je triglyceriden te verlagen.

Diverse onderzoeken vergeleken vier keer per week hardlopen met andere fysieke activiteiten. Daaruit bleek dat hardlopen veruit het gunstigste effect heeft op het verlagen van schadelijke bloedvetten.

N

Hardlopen zorgt voor een goed humeur….

Dat blijkt uit ruim honderd onderzoeken naar het effect van aerobe inspanning op de gemoedstoestand en stemming.

N

Hardlopen verbrandt calorieën – zelfs na je training

Na een duurloop van een uur blijft gedurende 24 uur het niveau van vetoxidatie en energieverbruik in rust op een hoog niveau.

Zelfs 48 uur na je training verbruik je in rust 133 calorieën meer dan voor je training. Dat is toch maar mooi weer een stroopwafel.

N

Hardlopen zorgt voor een heldere geest

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat zelfs een training van slechts dertig minuten een verbetering laat zien in je cognitieve functies, zoals je spanningsboog, ruimtelijk leren en de prestaties van je geheugen.

N

Hardlopen houdt je langer jong

Hardlopers blijven ten opzichte van niet-hardlopers gemiddeld zestien jaar langer mobiel.

Onderzoek bij dieren die op een loopband liepen, toonde aan dat op celniveau het verouderingsproces werd vertraagd.

Volgens wetenschappers betekent dat voor mensen op oudere leeftijd minder grijze haren, hogere vruchtbaarheid en sociabiliteit (geschikt om in een groep te leven).

Locatie hardlooptraining

Anderen bekeken ook

0 reacties

Een reactie versturen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.