Hardlooptraining

Waarom regelmatig hardlopen zo gezond is
Hardlopen is goed voor je conditie en kan je helpen om te ontspannen in stressvolle periodes. Verder verbrand je met hardlopen veel calorieën. Plus dat hardlopen een makkelijke manier is om aan bewegen te doen, dat zijn feiten die algemeen bekend zijn.

Trainings

Info

Algemeen

Vita-Jong geeft professionele hardlooptrainingen waarbij veel aandacht wordt besteed aan het individu.

Belangrijk

Voor veel mensen is de drempel om te beginnen met hardlopen hoog. Belangrijk is om niet te snel van start te gaan en in het begin niet te lang achter elkaar te lopen.

Het is verstandig om de training rustig op te bouwen. Goede begeleiding is hierbij erg belangrijk.

Dit helpt je om blessures te voorkomen en zorgt er bovendien voor dat je gemotiveerd blijft en dat niet na 1 of 2 keer lopen de moed je in de hardloopschoenen zakt.

 

 

z

Doel

Vooraf spreken we je wensen en doelen door. Aan de hand daarvan maken we een realistisch en uitdagend hardloopschema.

De groepen worden op onderling niveau afgestemd. Bij beginners ga ik uit van een schema van 10 weken. Het startdoel is dat je na deze periode minimaal 20 tot 30 minuten (ongeveer 4,5 kilometer) achtereen kunt hardlopen!

Schema

Door middel van een schema waarbij wandelen en hardlopen worden afgewisseld met spierversterkende oefeningen, bouwen we je conditie op. We starten de trainingen met een warming-up en we sluiten deze weer af met een cooling-down.

Lekker ontspannen en met plezier sporten staat voorop! Zo behoud je je motivatie, ook op de lange termijn.

Gevorderde

Deze training is bedoeld voor mensen die zonder problemen 30 tot 45 minuten achtereen kunnen hardlopen.

Afhankelijk van je wensen en doelen maken we een uitdagend hardloopschema op maat.

Interval

De groepen worden op onderling niveau afgestemd. De trainingen worden opgebouwd met duurlopen en intervaltrainingen.

Op deze manier word je gericht getraind voor een bepaalde wedstrijd, bijvoorbeeld de Dam tot Damloop (16,1 km), de CPC-loop in Den Haag (21 km) of vul het zelf maar in.

t

Plezier

Natuurlijk kan je ook werken aan het verbeteren van je individuele tijd of leren hoe je nog makkelijker en lekkerder kan hardlopen door gerichte technieken toe te passen.

voor iedereen

Trainingen

Om geen tijd verspillen gaan we direct tijdens de trainingen je loopstijl verbeteren waardoor je minder kans loopt op blessures en het lopen je minder moeite kost. Ervaar het zelf door een paar simpele aanpassingen met nog meer plezier te kunnen gaan hardlopen.

✔︎ We gaan werken aan je houding

✔︎ We gaan werken aan je voetlanding

✔︎ We gaan werken aan je arminzet

✔︎ We gaan werken aan je pasfrequentie

✔︎ We gaan werken aan je paslengte

Testimonial

“Ik neem deel aan de groep beginnende hardlopers bij Vita-Jong. Ik heb mij bij Vita-Jong aangesloten omdat ik zelf een “matige” discipline heb v.w.b. sport. In groep verband is het gemakkelijker om wekelijks te gaan lopen dan dat je alleen aan de slag gaat.
Wim houd rekening met de gehele groep en heeft oog voor de situatie/conditie van ieder individu. De wekelijkse trainingen zijn iedere keer anders en ombouwend. Je merkt na een paar weken al je progressie.
Een paar jaar geleden heb ik ook deelgenomen aan een groep en toen na ca 10 – 12 weken afgesloten met een loop van 5 km. Dat had ik alleen nooit voor elkaar gekregen.
Ik kan het een ieder aanraden zich te melden bij Vita-Jong die met sporten wil beginnen ongeacht je leeftijd.”

Marcel Wubbe

Analyst At, XEROX