Wim-bericht van de trainer

Wat is de beste tijd om te trainen?

Ben je een ochtend sporter of zit je liever in de nachtbrakers club?

Heb je je ooit afgevraagd welk tijdstip van de dag het beste is om te trainen?

Zo ja, maak je dan klaar om de wetenschap te leren achter wat de beste tijd is om te trainen.

Of het nu tijdens primetime-uren is, voor het werk in de ochtend of na het avontuur in de middag, door te begrijpen hoe en wanneer ons lichaam optimaal werkt, kunnen we ons voorzien van alles wat we nodig hebben om onze gewenste doelen sneller te bereiken – hoe het er ook naar uitziet elk van ons!

We duiken in alles wat er te weten valt over het optimaliseren van training en waarom timing belangrijk is, dus lees verder!

Circadiane ritmes

Als het gaat om het vinden van de beste tijd om te trainen, is het belangrijk om de natuurlijke slaap- en waakritmes van het lichaam te begrijpen, ook wel bekend als circadiane ritmes.

De circadiane klok van het lichaam omvat een verscheidenheid aan krachtige biologische processen die opmerkelijk genoeg onze dagelijkse activiteiten en ons gedrag bepalen.

Maar het belangrijkste is dat deze gecontroleerde ritmes onze lichamelijkheid kunnen beïnvloeden door belangrijke lichaamsfuncties en energieniveaus te reguleren.

Dit is vooral belangrijk voor sporters, omdat studies suggereren dat er een verband bestaat tussen piekprestaties en de timing van de dagelijkse fysieke activiteit van een sporter.

De piektijd van een persoon voor atletische prestaties kan verschillen, afhankelijk van individuele factoren, zoals levensstijl en slaap.

De beste tijd, biologisch

Zoals je hebt geleerd, speelt de interne klok van het lichaam, ook wel het circadiane ritme genoemd, een grote rol bij het beïnvloeden van onze atletische prestaties.

Het circadiane ritme is verantwoordelijk voor het mentaal en fysiek opwinden van ons, het zorgt ervoor dat we overdag wakker zijn en ’s nachts moe, zodat ons lichaam optimaal functioneert.

Het spreekt dan ook voor zich dat atleten op verschillende tijdstippen van de dag anders presteren, afhankelijk van de sterkte van hun circadiane ritme.

Over het algemeen lijken de atletische prestaties het hoogst in de late namiddag en de avond, wanneer de circadiane ritmes het grootst zijn, en het laagst in de ochtend, wanneer de effecten van dit natuurlijke proces nog moeten intreden.

Dit fenomeen is het overwegen waard voor iedereen die betrokken is bij intensieve fysieke activiteit of enige vorm van sport gebaseerde competitie.

Een vrij recent onderzoek uit 2012 concludeerde het volgende:

“Tijdens intensieve training is het effect van het tijdstip van de dag goed vastgesteld met de laagste prestaties in de vroege ochtend en topprestaties in de late namiddag.”

Individuele factoren

Als het gaat om het plannen van uw trainingsroutine, is de middag misschien wel de ideale tijd om te trainen.

Nou ja, in ieder geval biologisch, want zoals we net hebben geleerd, bereiken we dan onze fysiologische piek op de 24-uurs schaal.

Iedereen is echter anders en er zijn een paar belangrijke persoonlijke factoren die een rol kunnen spelen bij het bepalen van de beste tijd om te trainen.

Mensen met onregelmatige slaapgewoonten of drukke dagelijkse schema’s kunnen bijvoorbeeld vinden dat trainen in de ochtend- of avonduren handiger en nuttiger is.

Bovendien, als je een nachtdienst hebt of de neiging heeft om op bepaalde dagen van de week laat op te blijven, kan het plannen van trainingen eerder op de dag je helpen om consistent te blijven in je régime.

Sterker nog, hoewel de prestaties ’s ochtends misschien niet optimaal zijn, is een ochtendtraining voor sommige mensen beter dan een kopje koffie en helpt het hen de energiestoot van een trainingssessie de hele dag te shinen.

Door rekening te houden met dergelijke individuele zorgen, kun je echt een effectief trainingsschema opstellen dat voor je werkt.

Dus…

Wat betekent dit allemaal voor jou als sporter of gemiddelde sportprofessional?

Welnu, de wetenschap zegt dat de beste tijd om te trainen ’s middags is, omdat je lichaam dan op zijn hoogtepunt presteert.

Maar vergeet niet rekening te houden met individuele factoren zoals slaap, schema en voorkeuren bij het plannen van je trainingsroutine.

Experimenteer een beetje en ontdek wat voor jou het beste werkt!

Dat is de beste manier om het aan te pakken.

Anderen bekeken ook

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.